4. Biznes społecznościowy

Wszyscy wiemy jak ważny obecnie jest nasz wizerunek w Internecie. Nasi potencjalni pracodawcy lub klienci na pewno najpierw sięgną po to medium, aby dowiedzieć się o nas lub sprawdzić naszą wiarygodność. Najważniejsze jest to, że my sami możemy zadbać o ten wizerunek i stworzyć go tak, aby był jasny, spójny i przede wszystkim efektywny.
Najpierw musimy dokonać podziału tematycznego, bo co innego będzie tworzenie WIZERUNKU PRACOWNIKA, czyli budowanie osobistej marki, a co innego tworzenie WIZERUNKU FIRMY.

MARKA OSOBISTA

Zawodowe portale społecznościowe

O wielkiej sile portali społecznościowych nie ma co wiele pisać, bo każdy o tym doskonale wie. Jednak w budowaniu własnej marki, w tworzeniu swojego elektronicznego CV warto założyć profil na zawodowych portalach społecznościowych takich jak LINKEDIN, czy GOLDEN LINE

Tam najczęściej zaglądają rekruterzy, czy headhunterzy. Dlatego to, co tam o sobie napiszesz, jest tak istotne, ponieważ może się stać początkiem rozmowy o fajnej, ciekawej pracy lub jej końcem :).
Warto zatem poświęcić trochę czasu na zbudowanie tego profilu. 

POCHWAL SIĘ - wolontariatem, niebanalnymi zainteresowaniami, udziałem w konkursie lub jego wygraną (na przykład takim, jak Rozwiń Skrzydła Przedsiębiorczości) lub odbyciem praktyki. Dbaj o rekomendacje - cokolwiek robisz, proś o opinię. Jeśli będziesz się starać, to na pewno ją otrzymasz, a to znacznie zwiększy Twoją wiarygodność. Pamiętaj, że nie masz jeszcze zbyt dużego doświadczenia i potencjalny pracodawca ryzykuje zatrudniając Ciebie, więc jeśli zgromadzisz odpowiedni materiał, aby przekonać go do siebie, to będzie Twoja wygrana.

Pokaż się


Pierwsze wrażenie jest ważne nie tylko w realu, ale także w sieci. Zrób sobie fajne zdjęcie, które będzie odpowiadało temu, jaki przekaz chce o sobie stworzyć. Gdzie będziesz szukał pracy, czy w banku, czy agencji interaktywnej, czy w szkole językowej??? Pooglądaj inne profile i wyrób własne zdanie na ten temat.

PRZYKŁAD - jeśli chcesz pracować z banku, firmie szkoleniowej, zdjęcie w podkoszulku nie wzbudzi wielkiego zaufania, ale dla rekruterów z portalu podróżniczego, dobrze wykadrowane zdjęcie z górskiej eskapady, może być interesujące.
W każdym razie zadbaj o jakość, jasne tło i zrób przyjemny wyraz twarzy :)

Fora internetowe


Dyskutuj, udzielaj się na forach internetowych. Po pierwsze tam poznasz środowisko, które Cię interesuje. Dowiesz się o nowościach w branży, a świat teraz galopuje tak szybko, że koniecznie trzeba być na bieżąco. Na zawodowych portalach społecznościowych, o których pisaliśmy wcześniej, są różne grupy dyskusyjne, do których warto się zapisać. 

Na fora, czy do grup dyskusyjnych także często zaglądają rekruterzy i headhunterzy, bo wiedzą, że tam znajdą ludzi z pasją, takich dla których praca na takim właśnie stanowisku, będzie także przyjemnością i ciągle (z własnej inicjatywy) będą się dokształcać i poszerzać swoją wiedzę.

Blogi tematyczne i portale społecznościowe


Blogosfera ciągle poszerza swoją objętość w sieci. Już od dwóch edycji, jako zadanie konkursowe w RSP tworzycie blogi tematyczne i to zadanie bardzo się Wam podoba, ale nie zawsze wywiązujecie się z niego w odpowiedni sposób. A warto popracować nad tworzeniem profesjonalnego BLOGA TEMATYCZNEGO, ponieważ jest od, można powiedzieć, rozbudowanym CV, Twoim miejscem w Internecie, dzięki któremu możesz poinformować o swoich pasjach i umiejętnościach, zamieszczając wartościowe treści i materiały graficzne. Co więcej na blogach można doskonale zarabiać, ale to już zupełnie inna historia :).
Blogi chętnie odwiedzane są przez osoby poszukujące pracowników, ponieważ dzięki analizie treści na nich mogą zbadać Wasze kompetencje i zaangażowanie, a także SYSTEMATYCZNOŚĆ I OBOWIĄZKOWOŚĆ. Jeśli na blogu regularnie pojawiają się atrakcyjne treści, to znak, że autor potrafi narzucić sobie pewien reżim i konsekwentnie się z niego wywiązywać. To bardzo ważna informacja dla pracodawcy.