Jak pracować metodą projektu?

Jakie są dobre strony pracy METODĄ PROJEKTU:

  • równoczesne zdobywanie wiedzy i umiejętności;
  • interdyscyplinarność;
  • jasno sformułowane cele;
  • dobra instrukcja zawierająca: temat, cele, metody pracy, terminy, kryteria oceny;
  • wyznaczone terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów;
  • klarowny podział odpowiedzialności;
  • dominuje praca zespołowa, ale jest też indywidualna;
  • rezultaty pracy prezentowane publicznie.

Praca METODĄ PROJEKTU kształtuje umiejętności, które potem są bardzo cenione na rynku pracy:

  • przyjmowanie odpowiedzialności;
  • twórcze myślenie;
  • samodzielne uczenie się;
  • planowanie i organizacja pracy;
  • zbieranie i selekcjonowanie informacji;
  • współpraca w grupie;
  • rozwiązywanie problemów;
  • podejmowanie decyzji;
  • komunikowanie się;
  • ocenianie własnej pracy;
  • prezentacja jej efektów.

Dobry projekt, to dobry zespół


  • Warto wyłonić lidera. Będzie rozdzielał zadania, dbał o obieg informacji, pilnował terminów i kontaktował się z koordynatorem szkolnym. Można też pracować bez szefa albo wprowadzić „lidera rotacyjnego”, wtedy możecie naprawdę sprawdzić, kto się najlepiej nadaje do tej roli.
  • Z doświadczenia oraz z różnych badań wynika, że najlepiej pracują zespoły 3-osobowe. A jeśli są one większe, to warto mimo wszystko podzielić je właśnie na takie podzespoły, zajmujące się jakimś konkretnym zagadnieniem. Dlatego prawie we wszystkich edycjach RSP zadania konkursowe są właśnie adresowane do 3-osobowych zespołów. Zobaczcie, że często już na etapie wyboru członków takiego zespołu jest problem z komunikacją. A komunikacja jest kluczową sprawą tak w pracy, jak i w szkole. Jeśli komunikacja sprawnie działa, można zawsze zrobić więcej.
  • Każdy członek zespołu powinien mieć jasno określone zadanie i terminy ich wykonania.
  • Ustalcie normy obowiązujące w grupie i sposoby rozwiązywania ewentualnych konfliktów.

4 kroki do realizacji dobrego projektu

I. ETAP PRZYGOTOWAWCZY, DEFINIOWANIE CELÓW

  • Najważniejsze, aby realizować projekt planowo i w sposób zorganizowany. Istotne jest tutaj, aby dokładnie rozplanować działania w czasie, rozdzielić obowiązki na poszczególne osoby i wziąć pod uwagę ich możliwości i umiejętności.
  • Określony przez nas cel nadrzędny ma się stać oczekiwaną zmianą, która ma zajść u odbiorców projektu.

Cele ustalamy na 2 poziomach:

  • Cele edukacyjne - czyli czego chcemy nauczyć odbiorców odbiorców projektu.
  • Kierunki działań - jakie efekty powinny zostać osiągnięte dzięki pracy metodą projektu.

S.M.A.R.T. - metoda pozwalająca odpowiednio określić cele 


  • O tej metodzie i o innych metodach wyznaczania celów przeczytasz TUTAJ
  • Ta metoda pomoże zespołowi pracującemu nad projektem w usystematyzowaniu i skonkretyzowaniu celów. Dzięki tej koncepcji możemy sprawić, że bliżej nieokreślony pomysł, stanie się konkretnym celem, do którego dążą uczestnicy projektu.

Wybór tematu

Przy wyborze/wymyślaniu tematu pomoże analiza dostępnych materiałów; analiza zasobów grupy - dostęp do informacji, wiedza, umiejętności, możliwość kontaktu z interesującymi osobami. W każdej edycji RSP tematyka zadań konkursowych jest formułowana w sposób bardzo ogólny, pozwalający uczestnikom na takie sprecyzowanie tytułu projektu, aby odpowiadał on ich zainteresowaniom, czy umiejętnościom.

II. PLANOWANIE DZIAŁAŃ


  • Jest to jeden z najtrudniejszych etapów pracy metodą projektu. W trakcie tego etapu należy określić kolejność wykonywanych działań, a także sporządzić listę problemów, które mogą pojawić się w trakcie realizacji celów i wymyślić dla nich rozwiązania.
  • Wybiera się obszar działania, tematykę, szacuje zasoby i szanse na pozyskanie sojuszników. Powstaje możliwie precyzyjny scenariusz działań. W planowaniu może pomóc instrukcja projektu, w która powinna zawierać:

1. temat projektu i jego cele - stworzone już na etapie przygotowawczym projektu

2. źródła, w których można poszukiwać informacji (książki, internet, eksperci...)

3. sposoby realizacji projektu (wywiady, prezentacja multimedialna, filmik, blog...)

4. zadania, które mają prowadzić do realizacji celów (opracowanie pytań do wywiadu, scenariusz filmu)

5. harmonogram realizacji projektu (kto, co, kiedy robi)

6. sposoby i terminy konsultacji z koordynatorami szkolnymi (raz w tygodniu czy rzadziej? na lekcji czy po lekcjach?)

7. sposób dokumentowania prac nad projektem (notatki, portfolio czyli teczka, dysk elektroniczny, forum internetowe)

8. sposób prezentacji rezultatów (zanim prześlecie gotowy projekt na konkurs, warto zrobić prezentacje próbną, np. w klasie, czy przed jakąś inną wybraną grupą i wtedy możecie wysłuchać ewentualnych uwag, ocen, to może Wam pomóc poprawić błędy)

9. kryteria oceny projektu (np. związek z celami, korzystanie z różnorodnych źródeł informacji, poziom współpracy w zespole) - oczywiście, że ostateczną weryfikacją jest ocena jury konkursowego, ale aby Was zmotywować do działań, a także, aby proces przygotowywania samego projektu był dla Was nauką i możliwością nabywania nowych umiejętności, szkolni koordynatorzy powinni Was dodatkowo rozliczyć z JAKOŚCI wykonywanej pracy.

III. ETAP REALIZACJI - DZIAŁANIA PROJEKTOWE

  • Koordynator szkolny wspiera działania uczestników konkursu. Obserwuje i doradza. Dzięki temu lepie poznaje ich mocne i słabe strony, możliwości i talenty. Na tym etapie powinien pełnić rolę eksperta; ekspertami mogą być też specjaliści z zewnątrz lub zainteresowani danym tematem uczniowie. Do koordynatora szkolnego należy monitorowanie prac uczniów podczas wcześniej uzgodnionych konsultacjach - Co robią, o do tej pory im się udało? Z czym mają kłopoty? Jakiej pomocy potrzebują? Jak wykorzystali pomysły wypracowane na poprzednim spotkaniu? Czy podejmowane działania rzeczywiście zbliżają ich do określonych wcześniej celów? A może trzeba zmodyfikować jakiś cel? Czy uczniowie dokumentują swoją pracę? Jak to, co robią zostanie wykorzystane w ostatecznym projekcie? Także poszczególne zespoły mogą uzgadniać ze sobą swoje plany i sposób wykonania działań.
  • Prace w zespole powinny być sensownie i sprawiedliwie rozdzielone. Może w tym pomóc karta pracy zespołu, która powinna zawierać następujące rubryki:
zadanie,
osoby odpowiedzialne za wykonanie zadania,
materiały potrzebne do realizacji zadania,
terminy realizacji,
             sojusznicy.